پرونده ای برای "مرگ"-3/
تشریح علل هراس از مرگ/ نسبت تعریف مرگ با سبک فکر
یک استاد فلسفه دانشگاه ایالتی مورهد در آمریکا در گفتگو با گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر به تشریح دیدگاه الهیون و مادیون درباره مرگ و نسبت تعریف افراد از مرگ با سبک زندگی آنها و علل هراس مردم از مرگ پرداخت.

پروفسور اسکات دیویسون استاد فلسفه دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا در خصوص تعریف مرگ از دیدگاه الهیون و مادیون به خبرنگار مهر گفت: از دیدگاه مادیون مرگ یک مفهوم کاملاً فیزیولوژیک دارد.وی افزود: بر اساس این دیدگاه مرگ زمانی رخ می دهد که فعالیتهای جسمی متوقف شود و جسم نتواند خود را ترمیم کند. آنها معتقد هستند که با مرگ جسم، همه چیز تمام است و انسان نمی تواند بعد از مرگ فیزیکی دنیای دیگری داشته باشد.
فیلسوف آمریکایی یادآور شد: اما از دیدگاه الهیون مرگ آخر زندگی انسان نیست، بلکه آخر انتخابهای زندگی این جهانی است. اما خداوند قادر است که انسان را در آخرت به زندگی بازگرداند.
مؤلف "ارزش ذاتی چیزها" تأکید کرد: بسیاری معتقد به این دیدگاه هستند. چرا که آنها معتقدند که انسان دارای روحی غیر مادی است. برخی نیز معتقد هستند که علت رستاخیز انسان این است که خدا قادر است جسم انسان را احیا کند.
وی در مورد علت هراس مردم از مرگ نیز تصریح کرد: مردم از مرگ ترس و هراس دارند چون آنها نمی خواهند که جسمشان از بین برود. ترس و هراس مردم از مرگ می تواند دلایل متعدد و گوناگونی داشته باشد.
دیویسون در ادامه تأکید کرد: برخی از مرگ هراس دارند چون آنرا دردناک می دانند. برخی هم به سبب نگرانی از مواجهه به قضاوت الهی از مرگ هراس و ترس دارند.
این فیلسوف آمریکایی در خصوص نسبت میان تعریف مرگ و و سبک زندگی تصریح کرد: برخی از مادی گرایان زندگی را خیلی جدی نمی گیرند که علت آن این است که به اعتقاد آنها مرگ پایان زندگی است.
وی افزود: برخی از مادی گرایان هم با نگاهی انسانی به جهان می نگرند و درصدد هستند تا زندگی را برای خود و دیگران بهتر سازند. از دیدگاه آنها زندگی در جهان شانسی برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم جهان است.

فیلسوف آمریکایی تصریح کرد: اما از دیدگاه کسانی که به خدا اعتقاد دارند تعریف زندگی و سبک زندگی آنها متعالی تر است. آنها در زندگی این جهان سعی در انجام اعمال نیک و خوب دارند چرا که معتقد به جهانی دیگری نیز هستند.
وی در پایان یادآور شد: از دیدگاه آنها زندگی در کنار خداوند زندگی جاودان است و آنها به لقای خدا توجه و تأکید دارند. البته افراد گوناگون دیدگاههای مختلف و گوناگونی دارند.